– Bontani való az, kár a filmért! – kiáltotta felém egy szemre harmincas évei közepén járó férfi autója nyitott ajtaján keresztül. Értetlenül néztem rá, ő becsapta a kocsi ajtaját, én pedig elkészítettem a fenti képet. Az idegen férfi elhajtott, és csak egy kis fűszag maradt utána az épületek által körbezárt kis placcon.
Az utcán többen megálltak egy-két pillanatra, és leplezetlen, őszinte érdeklődéssel megbámulták a régi felvételeket a kezemben, miközben egy-egy képet magam elé tartva próbáltam megtalálni az ideális helyet a fotó elkészítéséhez. Az eltűnt idő nyomában jártam, Lublinban is.
A régebbi, fekete-fehér képek a Fortepanról származnak, egy kivételével valamennyi az 1940-es években készült. A pontos évszámot és az adományozó nevét az egyes felvételek alatt közlöm. Színes párjukat 2018 januárjában fotóztam.
A Krakkói kapu (Brama Krakowska)
A kapu keletkezésének története a XIV. századig nyúlik vissza, amikor az 1341-es tatárjárást követően döntés született a város védelmének megerősítéséről. A várost fallal vették körül, melyhez természetesen kapukat is építettek. A XVI. században sáncárkot is ástak a városfal mentén, és egy fahíd vezetett a Krakkói kapuhoz, vagyis a város egyik bejáratához. A lenti felvételek a városfalon kívülről készültek a kapuról.
A Krakkói kapu a Krakowskie Przedmieście felől nézve, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Az 1947-es képen nyoma sincs a Trinitárius toronynak, mely az általam készített felvételen a kaputól jobbra magasodik. A város 1939. szeptemberi bombázásakor szenvedett súlyos károkat, a helyreállítását 1952-re fejezték be.
A Krakkói kapu tornya, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
A következő három felvétel a város főteréről készült a Krakkói kapu felé nézve. A fotókon jól látszódik a háborús pusztítás. A városkapu viszonylag szerencsésen megúszta, a Rynek 16-20. szám alatti épületekből azonban nem sok maradt Lublin 1939. szeptemberi bombázását követően. A háború után fokozatosan állították helyre őket, a lenti képeken látható 19-20. szám alatti épület 1954-re készült el.
A város főtere a Krakkói kapu felé nézve, jobbra a Rynek 19-20. szám alatti épületek romjai, 1944 (Fortepan/ Jezsuita Levéltár adományozó)
A város főtere a Krakkói kapu felé nézve, jobbra a Rynek 19-20. szám alatti épületek romjai, 1944 (Fortepan/ Jezsuita Levéltár adományozó)
A város főtere, jobbra a Rynek 20. szám alatti épület romjai, szemben a Krakkói kapu, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Keresztelő Szent János és Szent János Evangélista Katedrális (Archikatedra św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty)
Ulica Królewska, szemben a katedrális, 1944 (Fortepan/ Jezsuita Levéltár adományozó)
A fenti és a lenti régi felvétel készítése között csupán három év telt el, a különbség azonban látványos. A katedrálisba 1939. szeptember 9-én tíz német bomba csapódott, melynek következtében súlyosan károsodott. 1946-ban láttak hozzá a helyreállításához, a lenti, 1947-es felvételen kívülről már szinte teljesen megújulva pompázik a napsütésben. Az ulica Królewska ezen része a három különböző alkalommal készült felvétel közül számomra itt mutatja a legszebb arcát. Egyrészt, mert a háborús sérülések nyomai már eltűntek a katedrálisról, másrészt pedig, mert az előtte lévő teret még nem alakították át parkolóvá.
Ulica Królewska, szemben a katedrális, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Városi kapu (Brama Grodzka)
Ulica Grodzka, szemben a Városi kapu (Brama Grodzka), 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Lublin óvárosának másik nevezetes kapuja is a tatárjárást követő városfalépítéssel együtt keletkezett. Az 1880-as évek második feléig szabadon állt, ekkor azonban a szomszédos épületeket átépítették és kiszélesítették. 1942-ben leégett a teteje, más jelentősebb kár nem keletkezett benne a háború során. Előző, Lublinról szóló bejegyzésemben részletesebben írtam róla.
Utcarészletek
Ulica Złota, szemben az ulica Dominikańska, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Ulica Grodzka, balra a a Plac po Farze, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Ulica Przechodnia, melyet a Krakowskie Przedmieście keresztez, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Szent József templom (Kościół pw. św. Józefa)
Ulica Świętoduska, a Szent József templom és a Karmelita kolostor, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Ulica Świętoduska, Szent József templom, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Ulica Świętoduska, Szent József templom, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Ulica Karmelicka, a Szent József templom és a Karmelita kolostor az ulica Świętoduska felé nézve, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Szent Péter apostol templom (Kościół pw. św. Piotra)
Ulica Bernardyńska, Szent Péter apostol templom, jobbra a Trinitárius torony, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Krakowskie Przedmieście
A Krakowskie Przedmieście és az ulica Walerego Wróblewskiego sarkán. Szemben a Szentlélek-templom, háttérben a városháza tornya és a Krakkói kapu, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
Krakowskie Przedmieście, a városháza és a Szentlélek-templom az ulica Królewska felől nézve, 1947 (Fortepan/ Bogdan Celichowski adományozó)
A fenti felvételen már javában folynak a helyreállítási munkák. A városházát 1939-ben és 1944-ben is bombatalálat érte, melynek következtében leégett. 1952-re építették újjá, kívülről az eredeti, 1820-as évekből származó épület mása, belső kialakítása azonban az új igényeknek megfelelően történt.
Krakowskie Przedmieście, 1916 (Fortepan/ Bindorfer Ferenc adományozó)
Az utolsó képpár a legrégebbi, több, mint száz éves felvétellel Lublin főutcájáról. Ha megfigyeljük az épületeket, gyakorlatilag mindent a helyén találunk. Ezen az utcán, csupán négy évvel a régi kép elkészülte előtt, 1912-ben kezdte meg működését Lublin első autóbuszjárata.
***
A felvételek történelmi hátterének bemutatásához a Teatr NN online lexikonjának cikkeiből merítettem.
http://teatrnn.pl/leksykon/